skigebied

Dit jaar hebben we onze wintersportvakantie geboekt in Lanersbach in het Zillertal in Oostenrijk. Vrijdag 22 februari vertrokken we om 12:30 nadat de kinderen eerst 's ochtends nog naar school waren geweest en Marloes mee had gedaan aan de playbackshow. We hadden al gehoord dat het behoorlijk druk was op de weg richting Arnhem dus we kozen er voor om over Venlo te rijden. Uiteindelijk kwamen we om 20:15 uur aan in het overnachtingshotel in Duitsland: hotel Höhenblick in Mühlhausen. Na hier een lekkere schnitzel te hebben gegeten zijn we gaan slapen.
duitsland
De volgende ochtend vertrokken we om 08:00 uur richting eindbestemming. We moesten nog 300 km en de navigatie gaf aan dat we om 11:00 uur op de bestemming zouden arriveren. Maar dat duurde niet lang! Al snel kwamen de eerste meldingen van files, en uiteindelijk zijn we door München gereden en ook binnendoor naar Oostenrijk. Dit verliep in het begin allemaal heel voorspoedig. We kwamen er ook achter dat we langs het hotel zouden komen dat we voor de zomervakantie geboekt hebben, dus we hebben het gelijk even getest en een kopje overheerlijke cappucino gedronken!
hotel zomer 2008hotel zomer 2008 2

Om uiteindelijk in het Zillertal te komen hebben we een uur stil gestaan. Gelukkig konden we Rien en Lidi, die iets achter ons reden, hierop attenderen en konden zij deze file redelijk omzeilen. Nadat ook wij dit obstakel hadden gehad reed het in het Zillertal toch wel aardig door en kwamen we precies tegelijk bij het hotel in Lanersbach aan, zo rond 13:30 uur.
hotel

Bovenstaande foto is gemaakt in de zomer, maar zo zag het er nu ook ongeveer uit. Het was gewoon echt lente en stralend weer. Achter het hotel lag nog wel sneeuw en daar kwamen ook nog regelmatig langlaufers langs. We werden heel vriendelijk onthaald en konden gelijk gebruik maken van het Jausen-buffet! En dat smaakte goed...
Vervolgens zijn we skies en skischoenen gaan huren en alle skischolen langs geweest op zoek naar een nederlandse skileraar, die er niet was! Vervolgens lessen geboekt bij skischool Luggi tegenover het hotel. Voor de kinderen 3 dagen van maandag tot en met woensdag en voor René privéles voor de dinsdag- en woensdagmiddag.

Iedere ochtend konden we genieten van een zeer uitgebreid ontbijtbuffet
ontbijt marloesontbijt rene ontbijt

De eerste dag gingen we met z'n allen skiën, de kinderen hadden nog geen skiles zodat ze alvast een beetje konden wennen aan alles. De woensdag voor de vakantie waren ze ook nog in Snowworld gaan skiën met Rien en Lidi, dus het leek ons dat de kinderen aardig voorbereid waren. Not! Jasper kreeg toch wel heel erg de kriebels toen hij heel ver omhoog ging met de kabinelift. "Ga ik zo hoog skiën?" Het bleek ook dat de afdaling die je moest maken van de kabinelift naar de oefenweide toch ook nog iets te veel gevraagd was en toen was het over voor Jasper!
koffie drinken 1e dagjasper 1e dag

Maar na met z'n allen wat gedronken te hebben en wat geoefend te hebben bij de babylift hebben we toch met z'n allen twee keer een blauwe afdaling gemaakt. Zie foto hieronder: zo ging Jasper samen met Ilja naar beneden!
jasper en juf ilja

De volgende drie dagen hadden de kinderen skiles. Iets waar Marloes eigenlijk niet zoveel zin in had, maar met een leuke skileraar en allemaal Nederlandse kinderen in de les en zelfs een meisje (Juul) uit ons hotel, heeft ze het heel leuk gevonden. Ook Jasper heeft het leuk gehad. Doordat hij zondag nog even heeft geoefend kwam hij in een skiklas terecht die lekker overal naar toe gingen skiën en niet bij de babylift bleven.
jaspermarloes jasper met skiklas op pistemarloes en juul skiklas jaspermarloes met skileraar
Dinsdag is Ilja samen met Lidi en Rien meegegaan met de skiguide van het hotel naar de gletscher. We werden om 9.30 uur met twee taxibusjes opgehaald. Na een rit van ongeveer 10 minuten en 3 gondelliften stonden we bovenaan op 3250 m hoogte en was het inmiddels 10:30. De tocht zou begeleid worden door een skileraar (voor de gezellige groep) en een skiguide (voor de sportieve groep). De skiguide had zich in de tijd vergist en kwam wat later. De eerste afdalingen deden we met de hele groep. Daarna is Ilja meegegaan met de sportieve groep.
gletscher gletscher sportieve groep gletscher lidigletscher rien
Na het skiën gingen we bijna iedere dag zwemmen in het zwembad van het hotel. Eén dag zijn Ilja en René naar de sauna geweest.
zwembadzwembad jasper en marloes

Iedere avond werden we getrakteerd op een vijf-gangen diner. De kinderen konden zelf iets kiezen van de kinderkaart en na afloop een ijsje maken. Jasper vermaakte zich goed met z'n Nintendo, samen met z'n vrienden Junior en Joep
diner
jasper met ijsjenintendo met joep en junior jasper joep junior juul marloes

De laatste twee dagen hebben we met z'n allen geskied, hieronder nog een aantal foto's
lunch vogelnesthet sneeuwt renemarloes in de sneeuw dalafdalingilja lanersbach familie bos