• Solaris camping
    sibenik uitzicht Kroatie 2012
  • plitvice meren
    plitvice meren kroatie 2012

Vanochtend werden we om 7:45 wakker, eigenlijk hadden we ons een beetje verslapen omdat we om 8:00 wilden ontbijten. Op de camping waren we altijd bijtijds wakker omdat je daar van alles hoorde, maar op zo'n hotelkamer is dat wel een stuk rustiger. Het ontbijt was super uitgebreid en lekker genieten na een week camping. We moesten helaas een beetje haast maken om op tijd met de tram naar de stad te gaan. De halte ligt een stukje lopen van het hotel en binnen een kwartier zijn we dan midden in de stad.

IMG 4690

We hadden voor 10:00 een fietstoer door de stad geboekt met Blue Bike Tour. Om 9:30 waren we bij het Miramara museum waar het startpunt zou zijn van de tour. Er was nog niets te zien dus hebben we even gewacht. Na korte tijd kwam er een auto aan helemaal vol met fietsen en een man en een vrouw. De vrouw sprak goed Engels en verzorgde de tour. Nadat we de fietsen uitgekozen en ingesteld hadden gingen we met nog 5 andere mensen op pad.

IMG 4696

Eerst zagen we een aantal mooie gebouwen in downtown Zagreb. De gids vertelde ook dat de mensen heel veel koffie drinken op de terrassen in de stad. Het is helemaal niet vreemd om een halve dag op een terras te zitten en maar één drankje te nemen. Zelf in de winter als er sneeuw ligt in de stad zijn de terrassen geopend.

Tijdens de oorlog in de jaren negentig is de stad Zagreb maar twee keer aangevallen en de meeste gebouwen zijn nog goed in tact.

IMG 4699 IMG 4720

Langzaamaan gingen we steeds meer naar boven in de stad. Eerst hebben we nog een foto gemaakt met de hele groep. Op de achtergrond staat de cathedraal van Zagreb.

IMG 4713

Hierna gingen we echt uppertown in. Via een steile weg kwamen we via een toegangspoort waar een mariabeeld staat en veel kaarsjes worden aangestoken. Nog iets hoger kwamen we bij een toren waar iedere dag om 12:00 een kanon wordt afgeschoten. Wij waren er iets voor 12:00 en hebben even gewacht op de knal! Na het schot moesten we gelijk op de fiets springen naar een plein iets verderop waar een wisseling van de wacht werd gehouden.

IMG 4725

IMG 4730

IMG 4731

Hierna gingen we via een park weer naar beneden en terug naar het startpunt van de tour.

IMG 4732 IMG 4735

Na afloop kregen we nog een cadeautje als herinnering aan de stad Zagreb. De gids en haar man gaven nog info over de stad als je iets wilde wten. Al met al een hele geslaagde tour. We zijn op aanraden van de man bij een biertuin wat gaan eten. Dit is een plek waar de Kroaten gaan snacken.

IMG 4737 IMG 4739

We hadden wat eenvoudige dingen besteld en kregen daar ook nog een hele maand met broodjes bij (die later wel op de rekening stonden!). Het gerecht recht is een Kroatisch gerecht, Strukli, met kaas room en deeg.

Hierna wilden we nog even koffie gaan drinken op een terras waar volgens de gids de lekkerste koffie van Zagreb werd geschonken, maar dat terras ging net dicht (waarschijnlijk omdat het zondag is). We zijn toen naar een ander terras gegaan in de buurt van een klein winkelcentrum waar de winkels wel open zijn op zondag. Ilja en Marloes zijn na het kopje koffie even naar de winkels gegaan, maar na 10 minuten alweer terug. De winkels waren gelijk aan Nederland en nogal prijzig.

We besloten om nog even terug te gaan naar de hotelkamer en dan aan het begin van de avond weer de kant van de stad op te gaan.