Na vorig jaar een geslaagde Limburgs Mooiste te hebben gefietst, hadden we dit jaar ook weer heel veel zin in dit evenement. Maar...de organisatie had de routes veranderd..deden we vorig jaar 100 km licht met 11 beklimmingen nu was dit veranderd in 110 km met 6 beklimmingen totaal en alleen aan het begin en eind wat beklimmingen. Dit vonden we een te groot verschil en na heel even nadenken maar besloten om dit jaar te gaan voor de 100 km zwaar met 17 beklimmingen! We fietsten dit jaar samen omdat de anderen van US-EPO allemaal kozen voor de 150 km zwaar, en dat is toch (nog) wel een beetje te veel.

gele lus 2008 100 km zwaar route gele lus 2008

De dag begon net zoals vorig jaar vroeg voor ons. Om 6:30 vertrokken we vanuit Voorschoten. We waren al vroeg wakker ..en de voorspellingen klopten, het regende! De hele rit naar Limburg regende het, niet heel hard, maar toch, heel erg vrolijk word je er niet van. We hadden al wel besloten dat als het echt hard zou regenen bij het begin dat we dan nog eens goed zouden nadenken of we wel zouden gaan beginnen. Maar bij aankomst was het droog! Na de auto geparkeerd te hebben bij Mondo Verde en alles aan (fietsschoenen, overschoenen, regenjasje) en op (helm) te hebben gedaan, moesten we nog een klein stukje fietsen naar de start. Daar aangekomen eerst de startbewijzen halen, nog even naar de wc en de waterflessen vullen, en we konden van start! Het was inmiddels 10:00 uur.
Bij de start was het behoorlijk druk, er werd al gezegd dat je eigenlijk iets eerder zou moeten starten als je deze drukte niet wil. In het begin zijn alle routes ook nog gelijk en dan is het best druk, maar op een gegeven moment ging de gele lus (=100 km) samen met de rode lus (=150km) verder. De eerste klimmetjes is toch weer even wennen met schakelen, maar na een paar klimmetjes weet Ilja ook weer hoe ze moet schakelen ;-).
Al snel is er op een klimmetje een fotomoment:
lm2008iljalm2008rene

En dan is daar na 18 km al de Keutenberg...brrr. Ik had er al zo tegenop gezien, en ik haalde het dus ook niet. Dit is zo'n gemene helling, je gaat een bocht om en opeens gaat de weg met een helling van 20% omhoog, dan moet je gelijk goed schakelen. Daarnaast is hij ook nog behoorlijk lang, dus dat werd lopen voor mij. René heeft hem wel helemaal naar boven gefietst. Als lopende was ik gelukkig niet de enige, en er waren ook genoeg mannen aan het lopen!

We hebben verder maar zo veel mogelijk door gefietst toen het droog was om zo veel mogelijk daar van te profiteren. Toen het wat ging regenen zijn we koffie gaan drinken...met vlaai! We zagen net naar een tafel lekkere grote stukken vlaai gebracht worden..en toen bleek om 12:30 de vlaai al op te zijn! Gelukkig werd er nog ergens een stuk appelvlaai vandaag gehaald die we dan ook lekker samen op hebben gepeuzeld.

Op zo'n 30 km voor het eind begon het toch wel te regenen. Met de regenjasjes en de overschoenen ging dat nog best goed. Wel stonden er heel veel mensen met lekke banden langs de kant. Wij hadden gelukkig geen enkel mankement aan onze fietsen. Verder waren de afdalingen met die natte wegen ook niet echt prettig. Dus in ieder geval op Ilja d'r fiets moeten nu wel nieuwe remblokjes ;-)

Om 16:00, na 102 km, 17 beklimmingen en 6 uur onderweg, kwamen we over de finish en kregen we een drankje/biertje aangeboden!

17052008837 img00349
Na een heerlijke overnachting in Hotel Heerlen van der Valk hebben we op de terugweg nog wat asperges gekocht!